Zaletą wprowadzonego Ustawą z dnia 19 czerwca „o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętych skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu z związku z wystąpieniem COVID-19” Uproszczonego Postępowania Restrukturyzacyjnego (tarcza 4.0.) jest czas jego trwania i odformalizowana forma. Ustawodawca przewidział czteromiesięczny okres na przeprowadzenie postępowania o zatwierdzenie układu.
W porównaniu do wcześniejszych rozwiązań Prawa Restrukturyzacyjnego formalny ciężar przeprowadzenia postępowania został przeniesiony z Sądu na Doradcę Restrukturyzacyjnego.
W postępowaniu o zatwierdzenie układu Sąd jest informowany o jego przebiegu, a po wypracowaniu ugody między Wierzycielami i Dłużnikiem – podejmuje decyzje o jego zatwierdzeniu.
W związku z powyższym (krótki czas postępowania i brak bieżącej kontroli przez Sąd) istotne jest wypełnienie wymogów stawianych przez Ustawę. „Ustawa Covidowa” wymaga odpowiedniego stosowania Ustawy Prawo Restrukturyzacyjne. Poniżej opisujemy przebieg procesu z odwołaniem do konkretnych zapisów ustaw.
Poniżej przestawimy kolejne kroki postępowania, a są nimi:
Przygotowania poprzedzające otwarcie postępowania
Otwarcie i przebieg postępowania
Kluczowym dla efektywności postępowania jest okres przed jego rozpoczęciem i właściwe przygotowanie się do procesu restrukturyzacji. Ma to znaczenie zarówno formalne i praktyczne. Formalnie wymagana jest weryfikacja m.in. listy wierzytelności w kontekście ich sporności. Zgodnie z art. 3 ust 2. PrRestr udział wierzytelności spornych w postępowaniu o zatwierdzenie układu nie może przekraczać 15%. Należy także potwierdzić, czy przedsiębiorca spełnia kryterium niewypłacalności lub zagrożenia niewypłacalnością. Niewypłacalność została zdefiniowana w art. 11 Prawa Upadłościowego. Generalnej weryfikacji podlega możliwość objęcia wierzytelności układem zgodnie z Art. 150 i Art. 151 PrRestr.(łącznie z zapisami art. 17 Tarczy 4.0. w zakresie wierzytelności zabezpieczonych)
Praktyczny aspekt podjęcia czynności przygotowawczych ma kilka istotnych celów.
Istotnym staje się także wybór daty Dania Układowego –Art. 211 ust 3 i 4 oraz art. 16 Tarcza 4.0.. Dłużnik podejmuje decyzję o ustalaniu Dnia Układowego – przedkłada stosowne oświadczenie Nadzorcy Układu.
Zgodnie z art.15 ust. 5 przed dokonaniem obwieszczenia o otwarciu postępowania Dłużnik przekazuje nadzorcy układu propozycje układowe oraz spis wierzytelności i spis wierzytelności spornych. Fakt ten warunkuje obwieszczenie.
Dobrze przygotowanie przez otwarciem postępowania jest konieczne biorąc pod uwagę nie tylko zapis ustawy, ale także skuteczność negocjacji i procesu w ograniczonym czteromiesięcznym postępowaniu.
Postępowanie o zatwierdzenie układu inicjowane jest dokonaniem obwieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Obwieszczenie zawiera: Oznaczenie dłużnika (imię i nazwisko/nazwę, miejsce zamieszkania / siedzibę, Pesel/KRS, oświadczenie o braku przeszkód do otwarcia postępowania, imię i nazwisko nadzorcy i numer licencji, dzień układowy). W terminie do 3 dni od obwieszczenia Nadzorca Układu zawiadamia właściwy Sąd. (art. 15 ust. 4 Tarcza 4.0).
W celu potwierdzenia wartości wierzytelności prezentowanych przez Dłużnika wysyłane są pisma do Wierzycieli z prośbą o potwierdzenie ich wartości oraz poinformowaniu o rozpoczętym postępowaniu.
Ma to także istotne znaczenie z punktu widzenia ochrony Dłużnika w trakcie trwania postepowania.
Potwierdzenie sald wierzytelności pozwala przygotować ostateczny spis wierzytelności. Równocześnie formalizowane są propozycje układowe i plan restrukturyzacyjny.
Dłużnik na podstawie przygotowanych dokumentów może rozpocząć negocjacje z Wierzycielami. Zakres propozycji układowych nie jest ograniczany ustawami (z wyjątkiem wierzytelności zabezpieczonych rzeczowo o czym pisałem wcześniej). Głownie będą one dotyczyć rozłożenia spłaty długu na raty, wydłużenie czasu spłaty, odtroczenie w terminie spłaty, zmiany zabezpieczeń czy konwersji wierzytelności na udziały. Finalnie propozycje muszą zostać zaakceptowane przez wymaganą większość Wierzycieli a propozycje układowe muszą być symetryczne dla wszystkich bez pokrzywdzenia „mniejszych” Wierzycieli.
Głosowanie nad układem odbywa się w dwóch trybach: za pośrednictwem kart do głosowania lub na Zgromadzeniu Wierzycieli. Każda z tych form głosowania może być wyłączną. Można także zastosować formę hybrydową z wykorzystanie obu metod.
Tryb zbierania głosów za pośrednictwem kart do głosowania opisują art. 212-215 i art. 217 PrResrt. Określając sposób oraz wymogi formalne co do kart.
Zgodnie z zapisami art. 19 Tarcza 4.0. możliwe jest zwołanie Zgromadzenia Wierzycieli. Wymaga to stosowania art. 264 PrRest. Fakt zwołania Zgromadzenia podlega publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Co ważne dla arytmetyki postępowania o zatwierdzenie układu generalnego przyjęcie układu na Zgromadzeniu Wierzycieli stwierdza się w oparciu o art. 119 PrResrt. Zgodnie z zapisem art.19 ust. 6 Tarcza 4.0. Uchwała o przyjęciu układu przyjmowana jest na podstawie sum wierzytelności głosujących wierzycieli, nie zaś uprawnionych do głosowania (jak wynika z art. 217 PrRestr., który będzie miał zastosowania w przypadku zbierania głosów za pośrednictwem kart do głosowania).
W przypadku układu częściowego jego przyjęcie reguluje art. 186 PrRestr.
Jeśli w okresie 4 miesięcy postępowania o zatwierdzenie układu Dłużnikowi nie uda się uzyskać wymaganej większości – postępowanie wygasa z mocy prawa – art. 20 Tarcza 4.0.
Niezależnie od formy zbierania głosów po uzyskaniu wymaganej większości głosów Wierzycieli Nadzorca układu sporządza sprawozdanie potwierdzające ten fakt. Sprawozdanie stanowi jeden z załączników Wniosku do Sądu o zatwierdzenie układu. Wymogi formalne dla Sprawozdania określa art.220 PrRestr.
W oparciu o sporządzone sprawozdanie Nadzorcy układu, Dłużnik składa wniosek do Sądu o zatwierdzenie Układu zgodnie z wymogami art. 219 PrRestr. Fakt złożenia wniosku podlega publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Sąd zgodnie z art. 223 PrRestr wydaje postanowienie w przedmiocie zatwierdzenia układu.
Efektywność postępowania wymaga przemyślanego, dobrze zaplanowanego działania w oparciu o możliwe warianty opisane w ustawie PrRestr.
Tekst został przygotowany przez Wojciech Bubel i Piotr Elżbieciak z MELIUS Sp. z o.o. Spółki zajmującej się działaniami restrukturyzacyjnymi przedsiębiorstw w ramach Uproszczonego Postępowania Restrukturyzacyjnego – www.melius-restrukturyzacja.pl
Układ częściowy – kryteria wyodrębnienia wierzytelności
Punktem wyjścia, dla rozważań na temat układu w uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym jest projekt ustawy prawa restrukturyzacyjnego, gdzie nie zawsze dla skutecznej restrukturyzacji przedsiębiorstwa konieczne jest zawarcie układy ze wszystkimi wierzycielami.
Czytaj więcejUproszczone postępowanie restrukturyzacyjne wdraża Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UW) 2019/1023 do prawa polskiego
Ustawa z dnia 19 czerwca „o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętych skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu z związku z wystąpieniem COVID-19” wprowadzona została w ramach Tarczy 4.0.
Czytaj więcejDowiedz się więcej
Wypełnij poniższy formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.