Ochroń swoją firmę i majątek
Opinie Klientów:

„Jestem bardzo zadowolony ze współpracy z Wami pełen profesjonalizm i fachowe podejście. Wszystko co ustaliliśmy na pierwszym spotkaniu i zawarliśmy w umowie zostało wykonane.”

„Jako zadowolony klient stwierdzam iż Melius jest w pełni profesjonalna i godna polecenia. polecenia. Kontakt bardzo szybki i profesjonalny, indywidualne podejście do problemu klienta.”

„Podczas realizacji zespół Melius wykazał się dużym profesjonalizmem oraz sumiennością, a prace merytoryczne zostały przeprowadzone niezwykle sprawnie.”

„Cóż opinia jaka by nie była nie obrazuje tego jak to są pomocni ludzie. Walcząc z kryzysem firmy, brakiem płynności musiałem spróbować restrukturyzacji, aby ratować siebie i firmę.”

„Obsługa Spółki MELIUS na najwyższym możliwym poziomie. Panowie działają w szybkim tempie, merytorycznie, rzeczowo i zgodnie z dobrem klienta.”

Darmowy kalkulator korzyści

Uproszczone Postępowanie Restrukturyzacyjne (UPR) – przebieg procesu

Zaletą wprowadzonego Ustawą z dnia 19 czerwca „o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętych skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu z związku z wystąpieniem COVID-19” Uproszczonego Postępowania Restrukturyzacyjnego (tarcza 4.0.) jest czas jego trwania i odformalizowana forma. Ustawodawca przewidział czteromiesięczny okres na przeprowadzenie postępowania o zatwierdzenie układu.

W porównaniu do wcześniejszych rozwiązań Prawa Restrukturyzacyjnego formalny ciężar przeprowadzenia postępowania został przeniesiony z Sądu na Doradcę Restrukturyzacyjnego.

W postępowaniu o zatwierdzenie układu Sąd jest informowany o jego przebiegu, a po wypracowaniu ugody między Wierzycielami i Dłużnikiem – podejmuje decyzje o jego zatwierdzeniu.

W związku z powyższym (krótki czas postępowania i brak bieżącej kontroli przez Sąd) istotne jest wypełnienie wymogów stawianych przez Ustawę. „Ustawa Covidowa” wymaga odpowiedniego stosowania Ustawy Prawo Restrukturyzacyjne. Poniżej opisujemy przebieg procesu z odwołaniem do konkretnych zapisów ustaw.

Ramy postępowania o zatwierdzenie układu

Poniżej przestawimy kolejne kroki postępowania, a są nimi:

Przygotowania poprzedzające otwarcie postępowania

  1. Decyzja o zasadności podjęcia działań w ramach UPR przez Dłużnika
  2. Zawarcie umowy z Doradcą Restrukturyzacyjnym
  3. Opracowanie koncepcji działań restrukturyzacyjnych, przygotowanie propozycji układowych i spisu wierzytelności, spisu wierzytelności spornych i przekazanie ich Nadzorcy Układu

Otwarcie i przebieg postępowania

  1. Obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i wskazanie daty Dnia Układowego
  2. Zawiadomienie Sądu o dokonanym obwieszczeniu
  3. Pisma do Wierzycieli z informacją o otwartym postępowaniu i prośbą o wskazanie przysługującym im wierzytelności (w celu przygotowania ostatecznych Spisów wierzytelności)
  4. Przygotowanie: planu restrukturyzacyjnego, propozycji układowych dla Wierzycieli, Spisu wierzytelności,
  5. Negocjacje z Wierzycielami
  6. Wybór sposobu głosowania: karty do głosowania, zgromadzenie wierzycieli lub hybrydowo – stosowne powiadomienie wierzycieli, a w przypadku zgromadzenia dodatkowo stosowne obwieszczenie w MSIG, zawiadomienie Sądu.
  7. Umorzenie UPR z mocy prawa po upływie 4 miesięcy w przypadku braku akceptacji po stornie Wierzycieli .
  8. Nadzorca Układu stwierdza przyjęcie układu przy uzyskaniu wymaganej większości pozytywnych głosów Wierzycieli.
  9. Wniosek Dłużnika do Sądu o zatwierdzenie układu oraz obwieszczenie w MSiG.
  10. Faza Sądowa postępowania – zatwierdzenie/odmowa zatwierdzenia układu przez Sąd.
  11. Uprawomocnienie się orzeczenia Sądu.

Kluczowym dla efektywności postępowania jest okres przed jego rozpoczęciem i właściwe przygotowanie się do procesu restrukturyzacji. Ma to znaczenie zarówno formalne i praktyczne. Formalnie wymagana jest weryfikacja m.in. listy wierzytelności w kontekście ich sporności. Zgodnie z art. 3 ust 2.  PrRestr udział wierzytelności spornych w postępowaniu o zatwierdzenie układu nie może przekraczać 15%. Należy także potwierdzić, czy przedsiębiorca spełnia kryterium niewypłacalności lub zagrożenia niewypłacalnością. Niewypłacalność została zdefiniowana w art. 11 Prawa Upadłościowego. Generalnej weryfikacji podlega możliwość objęcia wierzytelności układem zgodnie z Art. 150 i Art. 151 PrRestr.(łącznie z zapisami art. 17 Tarczy 4.0.  w zakresie wierzytelności zabezpieczonych)

Praktyczny aspekt podjęcia czynności przygotowawczych ma kilka istotnych celów.

  • analiza sytuacji finansowej przedsiębiorstwa głównie w zakresie płynnościowym (możliwość i wysokość spłaty zobowiązań). Określenie przyczyn kryzysu przedsiębiorstwa, wypracowanie koncepcji poprawy sytuacji firmy, wybór narzędzi do jej realizacji. W oparciu o tą analizę wypracowanie rozwiązań ugodowych dla wierzycieli i ocena ich wykonalności przez Dłużnika.
  • analiza wierzytelności – z uwzględnieniem: arytmetyki układowej (konieczność uzyskania akceptacji wierzycieli dysponującymi 2/3 wartości wierzytelności 1/2 ich ilości), propozycji układowych (podział wierzycieli na grupy art. 161 i art. 162 PrRestr). Dla wierzytelności zabezpieczonych stworzenie oddzielnej grupy wierzycieli i pełnie zaspokojenie wierzytelności jeśli zgoda wierzyciela na objęcie układem ma być niewymagana. (art. 17. Tarcza 4.0.). Analiza wierzytelności pozwala dokonać wyboru typu układu: układ generalny lub układ częściowy z określeniem kryterium doboru wierzytelności do postępowania (art. 180 PrRestr). Ważna jest także weryfikacja wierzycieli w odniesieniu do włączeń od głosowania (powiązania) art. 116 PrRestr.

Istotnym staje się także wybór daty Dania Układowego –Art. 211 ust 3 i 4 oraz art. 16 Tarcza 4.0.. Dłużnik podejmuje decyzję o ustalaniu Dnia Układowego – przedkłada stosowne oświadczenie Nadzorcy Układu.

Zgodnie z art.15 ust. 5 przed dokonaniem obwieszczenia o otwarciu postępowania Dłużnik przekazuje nadzorcy układu propozycje układowe oraz spis wierzytelności i spis wierzytelności spornych. Fakt ten warunkuje obwieszczenie.

Dobrze przygotowanie przez otwarciem postępowania jest konieczne biorąc pod uwagę nie tylko zapis ustawy, ale także skuteczność negocjacji i procesu w ograniczonym czteromiesięcznym postępowaniu.

Postępowanie o zatwierdzenie układu inicjowane jest dokonaniem obwieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Obwieszczenie zawiera: Oznaczenie dłużnika (imię i nazwisko/nazwę, miejsce zamieszkania / siedzibę, Pesel/KRS, oświadczenie o braku przeszkód do otwarcia postępowania, imię i nazwisko nadzorcy i numer licencji, dzień układowy). W terminie do 3 dni od obwieszczenia Nadzorca Układu zawiadamia właściwy Sąd. (art. 15 ust. 4 Tarcza 4.0).

W celu potwierdzenia wartości wierzytelności prezentowanych przez Dłużnika wysyłane są pisma do Wierzycieli z prośbą o potwierdzenie ich wartości oraz poinformowaniu o rozpoczętym postępowaniu.

Ma to także istotne znaczenie z punktu widzenia ochrony Dłużnika w trakcie trwania postepowania.

  • zawieszeniu z mocy prawa ulegają postępowania egzekucyjne (nie są uchylane dokonane); zakaz wszczynania nowych postępowań oraz zakaz wykonywania zabezpieczeń;
  • zawieszenie spłat wierzytelności objętych układem – art. 252 PrRestr
  • ochrona przed rozwiązywaniem niektórych umów – art. 256 PrRestr

Potwierdzenie sald wierzytelności pozwala przygotować ostateczny spis wierzytelności. Równocześnie formalizowane są propozycje układowe i plan restrukturyzacyjny.

Dłużnik na podstawie przygotowanych dokumentów może rozpocząć negocjacje z Wierzycielami. Zakres propozycji układowych nie jest ograniczany ustawami (z wyjątkiem wierzytelności zabezpieczonych rzeczowo o czym pisałem wcześniej). Głownie będą one dotyczyć rozłożenia spłaty długu na raty, wydłużenie czasu spłaty, odtroczenie w terminie spłaty, zmiany zabezpieczeń czy konwersji wierzytelności na udziały. Finalnie propozycje muszą zostać zaakceptowane przez wymaganą większość Wierzycieli a propozycje układowe muszą być symetryczne dla wszystkich bez pokrzywdzenia „mniejszych” Wierzycieli.

Głosowanie nad układem odbywa się w dwóch trybach: za pośrednictwem kart do głosowania lub na Zgromadzeniu Wierzycieli. Każda z tych form głosowania może być wyłączną. Można także zastosować formę hybrydową z wykorzystanie obu metod.

Tryb zbierania głosów za pośrednictwem kart do głosowania opisują art. 212-215 i art. 217 PrResrt. Określając sposób oraz wymogi formalne co do kart.

Zgodnie z zapisami art. 19 Tarcza 4.0. możliwe jest zwołanie Zgromadzenia Wierzycieli. Wymaga to stosowania art. 264 PrRest. Fakt zwołania Zgromadzenia podlega publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Co ważne dla arytmetyki postępowania o zatwierdzenie układu generalnego przyjęcie układu na Zgromadzeniu Wierzycieli stwierdza się w oparciu o art. 119 PrResrt. Zgodnie z zapisem art.19 ust. 6 Tarcza 4.0. Uchwała o przyjęciu układu przyjmowana jest na podstawie sum wierzytelności głosujących wierzycieli, nie zaś uprawnionych do głosowania (jak wynika z art. 217 PrRestr., który będzie miał zastosowania w przypadku zbierania głosów za pośrednictwem kart do głosowania).

W przypadku układu częściowego jego przyjęcie reguluje art. 186 PrRestr.

Jeśli w okresie 4 miesięcy postępowania o zatwierdzenie układu Dłużnikowi nie uda się uzyskać wymaganej większości – postępowanie wygasa z mocy prawa – art. 20 Tarcza 4.0.

Niezależnie od formy zbierania głosów po uzyskaniu wymaganej większości głosów Wierzycieli Nadzorca układu sporządza sprawozdanie potwierdzające ten fakt. Sprawozdanie stanowi jeden z załączników Wniosku do Sądu o zatwierdzenie układu. Wymogi formalne dla Sprawozdania określa art.220 PrRestr.

W oparciu o sporządzone sprawozdanie Nadzorcy układu, Dłużnik składa wniosek do Sądu o zatwierdzenie Układu zgodnie z wymogami art. 219 PrRestr. Fakt złożenia wniosku podlega publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Sąd zgodnie z art. 223 PrRestr wydaje postanowienie w przedmiocie zatwierdzenia układu.

Efektywność postępowania wymaga przemyślanego, dobrze zaplanowanego działania w oparciu o możliwe warianty opisane w ustawie PrRestr.

 

Tekst został przygotowany przez Wojciech Bubel i Piotr Elżbieciak z MELIUS Sp. z o.o. Spółki zajmującej się działaniami restrukturyzacyjnymi przedsiębiorstw w ramach Uproszczonego Postępowania Restrukturyzacyjnego – www.melius-restrukturyzacja.pl

Przeczytaj także

Układ częściowy – kryteria wyodrębnienia wierzytelności

Punktem wyjścia, dla rozważań na temat układu w uproszczonym postępowaniu restrukturyzacyjnym jest projekt ustawy prawa restrukturyzacyjnego, gdzie nie zawsze dla skutecznej restrukturyzacji przedsiębiorstwa konieczne jest zawarcie układy ze wszystkimi wierzycielami.

Czytaj więcej

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne wdraża Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UW) 2019/1023 do prawa polskiego

Ustawa z dnia 19 czerwca „o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętych skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu z związku z wystąpieniem COVID-19” wprowadzona została w ramach Tarczy 4.0. 

Czytaj więcej

Dowiedz się więcej

Wypełnij poniższy formularz, a my skontaktujemy się z Tobą.